יקבי ברקן בפייסבוק הצהרת נגישות

יין אדום- זני ענבים

זני ענבים של יין אדום

אין ספק שיין אדום משמח לבב אנוש. אז מהם זני הענבים מהם מופק היין שאנחנו כ"כ אוהבים לאהוב? מה מקורם, צורת גידולם, מה מאפייניהם הייחודיים, וכיצד הם מבדלים יין אחד ממשנהו? כל התשובות במאמר המקיף שלפניכם, באדיבות יקבי ברקן- יין ישראלי איכותי.

קברנה סוביניון-

הזן הנחשב לאציל שבזנים האדומים. מקורו באזור מדוק במחוז בורדו שבדרום צרפת. הקברנה סוביניון הוא למעשה הצלבה בין הזן האדום קברנה פראנק לזן הלבן סוביניון בלאן. הזן מיטיב לגדול בארצות יין רבות לרבות ישראל ומגלה יכולת הסתגלות וצימוח טובים המעניקים פרי איכותי במיוחד. הזן מגלה פוטנציאל התיישנות בחבית גבוה במיוחד, עובדה שעזרה לו להפיק את היינות המשובחים ביותר שאנו מכירים בעולם. ניתן להפיק ממנו סגנונות יין שונים בהתאם לרמת בשלותו והעדפותיו של היינן. ארומות הפרי הראשונות שלו יזכירו ניחוחות של פירות יער שחורים המלווים “בטעמים ירוקים” של פלפל ירוק. הקברנה סוביניון מטיב להתיישן בחביות עץ אלון ויגלה לאחר התיישנות ארומות מישניות וטעמים של עשן, טבק, עור וליקריץ’. זהו זן ענבים מוביל ביקבי ברקן עם נוכחות בכל אחת מסדרות האיכות המיוצרות ביקב.

 

מרלו

זן אציל שמקורו באזור סנט אמיליון ופומרול שבבורדו, צרפת. נחשב ״ליד ימינו״ של הקברנה סוביניון ו״משתתף איתו״ בהכנת בלנדים של יינות אדומים. הזן נחשב בעיני רבים לעדין ורך יותר מהקברנה סוביניון, בעל ארומות ראשוניות של שזיף וצבע סגלגל מזהיר. כמו הקברנה סוביניון, גם המרלו מתיישן היטב בחביות אלון, אם כי לתקופות מעט יותר קצרות. לעיתים מתקבל סגנון מעט “ירקרק” של מרלו, עם ארומות מנטה ופלפל ירוק, דבר המצביע כנראה על בית גידול מעט קריר או להבשלה לא מיטבית של המרלו. בדרך כלל יבשיל המרלו כשבוע או שבועיים לפני קברנה סוביניון הגדל בחלקות סמוכות, אחד הגורמים לכך הוא הימצאותו של פחות חומר טאנין במרלו לעומת הקברנה סוביניון הדורש יותר זמן להבשלה.

 

שיראז / סירה

זן צרפתי אציל שמקורו בעמק הרון שבצרפת, במזרח המדינה, למרגלות הרי האלפים, בכפרים באזור הרמיטאג’ או קוט-רוטי בצפון העמק. גם בדרום העמק הוא גדל באזור השאטונף- דה-פאפ וישתלב עם שאר זניי הדרום בבלנד רב משתתפים לעיתים, אך יכולת היישון של יינות הדרום פחותה מאלה של צפון עמק הרון. הזן נקרא אמנם סירה בצרפת מולדתו, אך הגיע לשיאים חדשים בארץ הקנגורו, אוסטרליה, שם הוא נקרא שיראז. האוסטרלים, בניגוד לצרפתים, מפיקים יינות שיראז עזי צבע, בעלי רמת אלכוהול גבוהה יחסית בסגנונות פרי שונים. זן השיראז  האוסטרלי מופיע כיום במרבית היינות הזניים של אוסטרליה וכחלק מבלנדים ידועי שם, דוגמת ה- GSM שמורכב מזני ה-גראנש, סירה / שיראז ומורבדר. גם בצרפת יכלל הזן כחלק מאותם בלנדים אך הסגנון יהיה שונה. הזן כבר התאקלם בישראל ויש לקוות כי יניב תוצאות טובות מאוד בעתיד. הארומות הראשוניות יגלו פרי סגול בשל וחייתי, פלפל שחור, תבלינים או קינמון. כאשר הענב בשל יתגלו טעמים של שוקולד כמו ביינות שיראז אוסטרלים גדולים. השיראז מתיישן היטב בחביות האלון ומגלה צבע עמוק ועז.

 

פינוטאז'

הזן שמקורו בדרום אפריקה הוא למעשה הצלבה בין זן הפינו נואר לזן הסינסו הצרפתים. זהו זן איכות שיקבי ברקן הם מהיקבים היחידים בארץ שהצליחו עם השנים לגדל ולהפיק ממנו יין פינוטאז’ ישראלי איכותי. הענב פירותי וקטיפתי מאוד, מגלה ארויות מתוקות של סוכריות, לעיתים פלפל שחור וקינמון. הזן מתיישן אמנם בחביות עץ האלון, אך עיקר החן שלו נובע מיכולתו לשבות אנשים שזאת טעימתם הראשונה או השנייה של יין אדום. כלומר, זהו לא בהכרח יין עמוס טאנינים ועוצמה, אלא נעים ומתקתק משהו. כיום יקבי ברקן מייצרים אותו בשלוש סדרות איכות של היקב: סדרת ברקן קלאסיק ,ברקן ספיישל רזרב וברקן סופרייר. האחרונה הפכה לסדרה נדירה בישראל היוצאת רק בשנות בציר מעולות.

 

פינו נואר

זן צרפתי אדום שמקורו במחוז בורגון שבצפון צרפת. מכונה “האציל מבורגון”. משמעות שמו-”אצטרובל שחור”. הפינו נואר הוא ללא ספק מהזנים העתיקים ביותר הידועים לנו כיום ביבשת הארופית. בעיני חובבי יין רבים, זן הפינו נואר הוא מלך הזנים האצילים, ולא הקברנה סוביניון, וזאת למרות, או בגלל, היותו של הפינו נואר זן בעייתי לגידול.

ברוב מחוזות היין בעולם מתקשים הכורמים והייננים לטפח את הפינו נואר שדורש אקלים קריר, והוא מראשוני הזנים האדומים שמבשיל. אשכול הענבים שלו קטן וצפוף והוא רגיש למזיקים וקמחונות. מלבד ארץ הולדתו, בורגון שבצרפת, בה מגיע הפינו נואר לשיאים בחלקות הכרמים של D’OR COTE,  הרי שאיכויות טובות של יינות הפינו נואר ניתן למצוא גם בכרמים של מדינת אורגון- ארה”ב, ובמחוז OTAGO  שבמדינת ניו זילנד. הפינו נואר מופיע גם בתמהיל היינות להכנת שמפנייה צרפתית במחוז שמפיין. צבעו של היין אינו אדום עז או בורדו בוהק, כי אם אדום דהוי, בעל גוונים כתומים משהו בקצוות. ארומות הפרי שלו עדינות במיוחד ומתוארות כארומות של תות המתובלות בניחוחות של תבלינים, עשבי תיבול ולעיתים דובדבן. הפינו נואר מתיישן בחביות עץ אלון צרפתיות לפרקי זמן לא ממושכים ובכך מגלה גם ניחוחות מורכבים במיוחד של אסם תבואה, בשר מיובש, פטריות כמהין וטבק. הסרט האמריקאי “דרכים צדדיות” שהוקרן בישראל ושגרף פרסי קולנוע, מתאר מסע תענוגות של חובבי הזן, פינו נואר, באחד העמקים הדרומיים של קליפורניה. העיתונות האמריקאית דווחה כי לאחר הקרנת הסרט עלו המכירות של יינות פינו נואר אמריקאים במאות אחוזים.

 

טמפרניו

זן ענבים אדום ספרדי הגדל בהצלחה במחוז ריוחה שבספרד בצפון מערב המדינה ובמחוז דוורו הדרומי לו. הזן מקדים להבשיל ולכן שמו נגזר מאופי ההבשלה המוקדם TEMPRANO. זהו זן פורה מאוד בעל אשכול בינוני עד גדול.

הטמפרניו ניחן בחומציות נמוכה יחסית ומעניק צבע אדום מעושן כאשר הוא מתיישן בחביות עץ האלון. האופי הספרדי של היין כולל טעמים מינרליים-אדמתיים משהו. ייננים ברחבי העולם מדגישים כי המבנה של הטאנינים ביין מזן טמפרניו מובחן ברכות. בישראל גדל הטמפרניו במספר קטן של אזורי גידול והוא נחשב לזן נדיר יחסית. בשפלת החוף ויהודה הוא מגלה צבע עז וטעמים פיקנטיים בשלים מאוד, אך קשה להשוות בין הסגנון והאופי הצפון מערב ספרדי לזה הגדל בישראל.

 

קריניאן

זן ספרדי במקורו, שנטע שורש גם בצרפת, קליפורניה וישראל. הקריניאן בישראל משמש בעיקר ליצירת בלנדים של יינות אדומים מאיכויות בסיסיות והוא מצליח בעיקר במדינות חמות.

יבוליו הגדולים מגיעים עד לכדי 3-4 טון/דונם של ענבים. בעבר הווה כמחצית מכרמי ישראל.

האשכול גדול, מרווח וההבשלה מאוחרת. עובדה שאינה מטיבה לרוב עם הטמעת חומרי טעם וצבע. דוגמאות יוצאות דופן של איכויות יין קריניאן ניתן למצוא בחבל פריאורט בקטלוניה שבספרד מגפנים בוגרות בנות יותר מ 60 שנה. בישראל, אנו עדים למספר ניסיונות מעוררי השראה של ייצור קריניאן זני מאיכות מעולה. הגפנים דוללו, הוצמאו, והארומות שהתקבלו הינן מורכבות וחייתיות. מספר מותגים בעלי שם של מספר יקבים יכולים היום להתגאות ביכולת להפיק קריניאן איכותי ומשובח.

 

ארגמן

זהו זן מהכלאה מקומית של הזנים קריניאן וסוזאו. הזן הוא פרי יצירתו של פרופ׳ שפיגל ממכון וולקני. הזן הארצישראלי ניחן בצבע וטעמים מובחנים יותר מהקריניאן. זהו זן כמותי אותו ניתן להוסיף בכמויות קטנות לזני איכות על מנת לחזק צבעם. בישראל נטועים כ- 700 דונם בלבד של הזן וניתן לבצור ממנו 2.5-3 טון לדונם. בישראל הוסיפו את הארגמן בעיקר ליינות על מנת לחזק את צבעם האדום, אך קיימת דוגמה אחת של יקב סגל שהצליח לגדל חלקה אחת בגבול הלבנון על פי פרמטרים של איכות המקובלים בזנים האציליים, וכך התקבל יין דובב ארגמן רכסים עז צבע ומרקם שהצליח גם להתיישן זמן רב בחבית. זהו יין מעורר השראה ללא ספק.

 

פטיט סירה

ידוע גם בשמו הצרפתי ״דוריף״. נפוץ מאוד בקליפורניה ומשמש בעיקר לבלנדים של זני איכות ״ולחיזוקי״ צבע ביינות שולחניים איכותיים. הזן נמצא בישראל בכמויות קטנות עקב וירוס שתקף בעבר את כרמיו. הפטיט סירה אינו ניחן במבנה טאניני מובחן כמו זני האיכות האצילים והוא אינו מיטיב להתיישן לתקופות ארוכות בחביות עץ אלון. ניתן לבצור ממנו בין 1.5-2.5 טון לדונם. האשכול קטן וצפוף, נוטה להתפרק. אך עדיין, קיימות דוגמאות בישראל לפטיט סירה זני אשר הצליחו להפיק ממנו יין איכות משובח שמצליח להתיישן.

 

זינפנדל

זן איכות הנפוץ בעיקר בעמק סונומה בצפון קליפורניה. מוצאו מדרום איטליה שם הוא ידוע בשם ״פרימיטיבו״. עיקר הכרמים נמצאים במחוז ״פולייה״ ומשמשים ליינות סמוקים. לזינפנדל ישנן בעיות של אי אחידות הבשלה בשורות הכרמים, ולמעשה רק בצפון קליפורניה מגיע לאיכויות גבוהות, ולאחוז אלכוהול של עד16%,  כתוצאה מתנאי הבשלה טובים הנעזרים בין השאר באוקיינוס השקט ממערב למחוז סונומה ולחומר ריבוי בריא של הגפן. זינפנדל ״סמוק״ הוא אחד היינות הפופולאריים בארה״ב. בישראל ישנן נטיעות מוגבלות של הזן. בגלל תנאי האקלים, נוטים האשכולות לריקבונות.

 

לקריאה על זני ענבים לבנים

לתשומת ליבך: הינך מבקר באתר תוך שימוש בדפדפן מסוג אינטרנט אקספלורר בגירסה מיושנת ולא בטוחה, אתר זה פועל בה באופן חלקי. לחווית גלישה מהירה, נעימה ובטוחה יותר - באתר זה ובכלל - מומלץ מאוד לשדרג לדפדפן מתקדם ובטוח יותר, כמו פיירפוקס, אופרה, ספארי, כרום, או גירסה עדכנית יותר של אינטרנט אקספלורר